Sabtu, 28 Februari 2015

SUKA PADA KELAJUAN MOTO LC .

                             ASSALAMUALAIKUM...  

 Hai ... hari ni gatal tgn nk update pasal moto , tak boleh di nafikan ade segelintir orng mmg minat dlm dunia permotoran , di sebbkan minat pada moto zana cuba giatkn diri dlm dunia permotoran , dlm menceburi dunia permotoran nii zana dpt byk pengalamn dan keslhn dlm mempelajari semua aspek, zana bukan kaki lumba tapi zana pemuda yg nak suke2 dlm menunggang motosikal , bagi zana biar moto nmpk standard tetapi memiliki prestasi yg tinggi atas jalan tar, haaaaa ingt laki je yg minat dlm dunia permotoran???? perempuan un adooo tau .., jgn main2..untuk topik kali niii , nk kongsi ape yg zana tahu je tau , tapi klw ade salh silap, tegur la yeee...   NEXT --->

PERtama sekali korang kene tahu sifat injin, klw tak tahu , cube dan cube usaha cari tahu.... tak kesah nk cri dekat google keee, dekat bengkel ke , susah sgt korang baraikan je moto korang ,, jgn smpai tak tahu pasang pulak , masak kang!!! ahahahaha...

OK , nak dptkn top speed byk bnde yg korang kene buat , yela nk naik taraf kn toyol dlm injin . hahahaha

1.  UNIT CDI 

      Nak tukar sistem asal kepada AFTERMARKET PERFORMANCE PART kene tahu jenama CDI, BRT (Bintang racing team) GT racing , Rextor , Kitti Racing, kira ni paling tiptop la orng dok gune .. korang msti tahukan??!! dgn CDI ni la boleh bawak korang pegi jaoh.. -------------------------------------- fuhh!! jauh... hahahaha .. CDI yg asal mmpunyai CUT-OFF menghadkn keupayaan moto, sbb tu laa klw kite remmm smpai habis.... meter still macam bodoh jee.. hehehehe , dalam membeli barang mcm niii..korang kene pandai memilih dan peka dgn setiap brang yg korang nk, jgn smpai kene tipu.... lagi satu korang nk beli CDI nii untuk ape???? untuk ape???? !!! what!!???? racing???!!!!! adeh .... terpulang laaa... klw setakat suke2 korang beli biase je laa. tak pyh beli sampai beratus2 keatas .. ok?? ..


2. BLOCK
    

   Nak tukar saiz INJIN korang yg asal ke saiz yg besar , ok cth ea mcm BLOCK racing 60mm. ade 2jenis block racing kat merata tempat iaitu welding-block dan unwelding-block . eh eh eh ape la tu kn??? hahahahaha . zana ringaskn je la, klw korang nk tahu yg asal dari kedai tuuuu pakai UNWELDING-BLOCK,  klw korng tgok bhgian block tuu, ade satu part lubang coolant dkt keliling LUBANG SARUNG PISTON bagi welding-block, lubang tu akn tutup sedikit bagi air coolant bocor dan masuk ke dalam LUBANG SARUNG PISTON ,


3. PISTON 

   korang kene pastikan piston yg korang guna tuuuu terbaik tau , jgn penah guna piston yg murah , sbb nti moto korang hancurrr, klw korang hntr moto ke kdai nk psng block  korang jgn bagi pomen usik piston korang mcm LONGKANG VALVE nk bgi besar laa, nk korek laa mcm2 laa.. JANGAN SESEKALI , bia je mcm tu ,


4. HEAD

    dekat injin head , korang kene buat PORT n POLISH untuk besarkn lubang minyak dan ekzos , pastikan bhgian tersebut licin supya myak dpt mngalir lebh smpurna agar pembakaran dpt dilepaskn dgn smpurna.


5.VALVE SPRING 
    
   Kene tukar valve spring asal kepada jenis perlumbaan sbb valve spring racing dpt menmpung tork/beban yg tinggi yg hasil drpada block yg besar , fhm tak?????

6. EKZOS 

Bab ekzos niiii zana minat!!!!!!! MINAT gylosr!!!!!!!!!  korang klw nk pilih ekzos niiiiii pilih leklok, jgn nk pikir best ke ,, mnt keee. whatever ... pilih mesti tepat dan dpt mmbntu moto untuk melpaskn kuasa penuh dri injin , ok ??!!!!  .. zana nasihatkn , korang jgn sesekali pegi korek exzos asal yg dri kedai tuh ... ko simpan buat pekasam , mane tahu berguna untuk urgent ke..  ape??!!! nak jual!!????  suke hati laaa. bagi zana .. tak perlu jual ekzos asal dri kedai ,, better ko simpan jeee laaaaa. sorok bawah katil korang tuu.. hehehheehe.. ekzos yg terbaik untuk moto korang , ada byk jenama, ikut pilihan yg korang suke lerh ,, ade cj ipoh bike, abm racing , nob1 ,yoshimura ,cobra .. aduiiii, banyak lagi jenama yg terbaik leh korng pakai , tapiiiiii pastikn korang pilih tepat dan pikir masak2 , jgn silap ..hahhaha ...



SPOKET DEPAN / BELAKANG = GEAR RATIO

16   35   = 2.19
16   36   = 2.25
16   37   = 2.31
15   35   = 2.33
16   38   = 2.38
15   36   = 2.4
16   39   = 2.44
15   37   = 2.47
16   40   = 2.5

nk lebih pickup , cari sendiri laaa... bile korang da modi jgn lupe kire beban moto , kire skali dgn berat badan korang sekali sekali yg belakang , sbb klw main masok sesuka hti korng jeeeee.. stresss moto , nti jgn slhkn pomen yee klw ade yg meletop keee. ahahahah... ok smpai sini je.. esok luse jumpe dgn topik lain .. ok???  salah silap mintak tolong tunjuk ajar lagii , newbby ..hahahahha . 
#jiwa block akan berfungsi klw cdi, ekzos berfungsi tanpa mengusik piston , ini merepek!!!!!!

#ZANAFENDIEY
#SEE YOU #NEXT POST
#TERIMA KASIH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Feedjit